|
|
Registro completo
|
Biblioteca (s) : |
INIA Treinta y Tres. |
Fecha : |
08/12/2020 |
Actualizado : |
10/12/2020 |
Tipo de producción científica : |
Serie Técnica |
Autor : |
TERRA, J.A.; MARTÍNEZ, S.; SARAVIA, H.; MESONES, B.; ALVAREZ, O. (Ed.). |
Afiliación : |
JOSÉ ALFREDO TERRA FERNÁNDEZ, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay; SEBASTIÁN MARTÍNEZ KOPP, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay; HORACIO SARAVIA DIAZ, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay; BELKY YANEL MESONES PEREIRA, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay; OLGA MARY ALVAREZ IZA, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay. |
Título : |
Arroz 2020. |
Fecha de publicación : |
2020 |
Fuente / Imprenta : |
Montevideo (UY): INIA, 2020. |
Páginas : |
128 p. |
Serie : |
(INIA Serie Técnica; 257). |
ISBN : |
e-ISBN: 978-9974-38-448-4 |
ISSN : |
1688-9266 |
DOI : |
10.35676/INIA/ST.257 |
Idioma : |
Español |
Notas : |
Jornada virtual Arroz 2020, INIA Treinta y Tres. |
Contenido : |
Esta Serie Técnica No. 257 refleja los contenidos de la mayor parte de las presentaciones brindadas en los 5 webinarios del ciclo ?Arroz: genética, manejo y diseño del sistema de
producción para su sostenibilidad? realizado en agosto. En el 1er webinario se repasaron los aspectos claves del manejo agronómico del cultivar INIA Merín, en el 2do se analizó la
calidad y la genética como herramientas de competitividad de nuestro arroz en los mercados internacionales, en el 3ero se consideró la sostenibilidad productiva, económica y ambiental de los sistemas de producción; en el 4to se discutieron resultados preliminares del uso de geotecnologías para la nivelación, riego y drenaje en sistemas arroz-soja-pasturas, y
finalmente en el 5to se examinó la relación entre el fenómeno climático La Niña-El Niño y la producción de arroz. Esta instancia es propicia para reconocer las contribuciones de los
equipos de investigación del programa y de la UCTT, así como los invitados externos, que junto al personal de apoyo de las estaciones hizo disponible este material de consulta como
lo hacemos cada año. |
Palabras claves : |
AMILOSA; ARROZ; ARSÉNICO; BRECHA DE RENDIMIENTO; CALIDAD MOLINERA; CONTROL DE ENFERMEDADES; CONTROL QUIMICO DE ENFERMEDADES; CULTIVAR SLI09197; CULTIVARES ÍNDICA; CULTIVARES JAPÓNICA; DENSIDAD DE SIEMBRA ÓPTIMA; DOSIS DE NITROGENO; EVALUACION DE CULTIVARES; FERTILIZACIÓN NITROGENADA; FITOMEJORAMIENTO; HERBICIDAS; INIA MERÍN; MEZCLA DE HERBICIDAS; RENDIMIENTO DE ARROZ; RESISTENCIA A PYRICULARIA; ROTACIONES DE ARROZ. |
Asunto categoría : |
F01 Cultivo |
URL : |
http://www.ainfo.inia.uy/digital/bitstream/item/14832/1/ST-257-Arroz-2020-Noviembre-2020.pdf
|
Marc : |
LEADER 02442nam a2200469 a 4500 001 1061541 005 2020-12-10 008 2020 bl uuuu u00u1 u #d 022 $a1688-9266 024 7 $a10.35676/INIA/ST.257$2DOI 100 1 $aTERRA, J.A. 245 $aArroz 2020.$h[electronic resource] 260 $aMontevideo (UY): INIA$c2020 300 $a128 p. 490 $a(INIA Serie Técnica; 257). 500 $aJornada virtual Arroz 2020, INIA Treinta y Tres. 520 $aEsta Serie Técnica No. 257 refleja los contenidos de la mayor parte de las presentaciones brindadas en los 5 webinarios del ciclo ?Arroz: genética, manejo y diseño del sistema de producción para su sostenibilidad? realizado en agosto. En el 1er webinario se repasaron los aspectos claves del manejo agronómico del cultivar INIA Merín, en el 2do se analizó la calidad y la genética como herramientas de competitividad de nuestro arroz en los mercados internacionales, en el 3ero se consideró la sostenibilidad productiva, económica y ambiental de los sistemas de producción; en el 4to se discutieron resultados preliminares del uso de geotecnologías para la nivelación, riego y drenaje en sistemas arroz-soja-pasturas, y finalmente en el 5to se examinó la relación entre el fenómeno climático La Niña-El Niño y la producción de arroz. Esta instancia es propicia para reconocer las contribuciones de los equipos de investigación del programa y de la UCTT, así como los invitados externos, que junto al personal de apoyo de las estaciones hizo disponible este material de consulta como lo hacemos cada año. 653 $aAMILOSA 653 $aARROZ 653 $aARSÉNICO 653 $aBRECHA DE RENDIMIENTO 653 $aCALIDAD MOLINERA 653 $aCONTROL DE ENFERMEDADES 653 $aCONTROL QUIMICO DE ENFERMEDADES 653 $aCULTIVAR SLI09197 653 $aCULTIVARES ÍNDICA 653 $aCULTIVARES JAPÓNICA 653 $aDENSIDAD DE SIEMBRA ÓPTIMA 653 $aDOSIS DE NITROGENO 653 $aEVALUACION DE CULTIVARES 653 $aFERTILIZACIÓN NITROGENADA 653 $aFITOMEJORAMIENTO 653 $aHERBICIDAS 653 $aINIA MERÍN 653 $aMEZCLA DE HERBICIDAS 653 $aRENDIMIENTO DE ARROZ 653 $aRESISTENCIA A PYRICULARIA 653 $aROTACIONES DE ARROZ 700 1 $aMARTÍNEZ, S. 700 1 $aSARAVIA, H. 700 1 $aMESONES, B. 700 1 $aALVAREZ, O.
Descargar
Esconder MarcPresentar Marc Completo |
Registro original : |
INIA Treinta y Tres (TT) |
|
Biblioteca
|
Identificación
|
Origen
|
Tipo / Formato
|
Clasificación
|
Cutter
|
Registro
|
Volumen
|
Estado
|
Volver
|
|
Registro completo
|
Biblioteca (s) : |
INIA Las Brujas. |
Fecha actual : |
10/08/2016 |
Actualizado : |
28/05/2018 |
Tipo de producción científica : |
Trabajos en Congresos/Conferencias |
Autor : |
ALBICETTE, M.M.; LEONI, C.; RUGGIA, A.; BORTAGARAY, I.; SCARLATO, M.; SCARLATO, S.; BLUMETTO, O.; ALBIN, A.; AGUERRE, V. |
Afiliación : |
MARIA MARTA ALBICETTE BASTRERI, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay; CAROLINA LEONI VELAZCO, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay; ANDREA PAOLA RUGGIA CHIESA, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay; ISABEL BORTAGARAY; MARIANA SCARLATO GARCIA, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay; SANTIAGO SCARLATO GARCIA, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay; OSCAR RICARDO BLUMETTO VELAZCO, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay; ALFREDO SANTIAGO ALBIN FERREIRA, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay; MARIA VERONICA AGUERRE ANTIA, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay. |
Título : |
Applying the Participatory Impact Pathway Analysis (PIPA) approach to enhance co-innovation for sustainability within livestock family farming in Uruguay. |
Fecha de publicación : |
2016 |
Fuente / Imprenta : |
In: EUROPEAN IFSA SYMPOSIUM, 12th., "Social and technological transformation of farming systems: Diverging and converging pathways", Symposium Handbook, Harper Adams University, UK, 12-15 July 2016. |
Páginas : |
17 p. |
Idioma : |
Inglés |
Contenido : |
ABSTRACT.
Participatory approaches are needed to ensure learning processes and to incorporate lessons learned during the implementation of a project. This is particularly important
when the aim is to improve farm sustainability considering changes in knowledge and skills, natural resources management and networking. This paper describes the Participatory Impact Pathways Analysis (PIPA) implemented within the participatory action research project ?Coinnovating for the sustainable development of livestock family-farming systems in Rocha, Uruguay?, which involved stakeholders for planning, monitoring and evaluating of the project?s progress. Six workshops were implemented during 2012 - 2015 to enhance the project?s actions. Participatory methods were used to adapt PIPA to the Uruguayan culture. During 2013 an interinstitutional network was established, a shared vision of expected project results was defined, as well as impact pathways, goals and activities to achieve them. During the 2014- 2015 workshops, reflections and suggestions led in turn to new or modified activities. This process contributed to confidence and commitment building, improving the quality of the established relationships and strengthening networking to enhance the dissemination of the project findings. As a result of the learning process, and inspired in the project?s methodological and technological results, one stakeholder organization established a project for another region. The last workshop focused on a participatory evaluation of the whole project, demonstrating that a successful innovation process took place. This Uruguayan case showed that within the coinnovation framework, the PIPA approach nurtured the creation of a common space for social learning and innovation, providing a useful instrument for rural development. MenosABSTRACT.
Participatory approaches are needed to ensure learning processes and to incorporate lessons learned during the implementation of a project. This is particularly important
when the aim is to improve farm sustainability considering changes in knowledge and skills, natural resources management and networking. This paper describes the Participatory Impact Pathways Analysis (PIPA) implemented within the participatory action research project ?Coinnovating for the sustainable development of livestock family-farming systems in Rocha, Uruguay?, which involved stakeholders for planning, monitoring and evaluating of the project?s progress. Six workshops were implemented during 2012 - 2015 to enhance the project?s actions. Participatory methods were used to adapt PIPA to the Uruguayan culture. During 2013 an interinstitutional network was established, a shared vision of expected project results was defined, as well as impact pathways, goals and activities to achieve them. During the 2014- 2015 workshops, reflections and suggestions led in turn to new or modified activities. This process contributed to confidence and commitment building, improving the quality of the established relationships and strengthening networking to enhance the dissemination of the project findings. As a result of the learning process, and inspired in the project?s methodological and technological results, one stakeholder organization established a project for another region. The last workshop focused o... Presentar Todo |
Palabras claves : |
EVALUATION; LEARNING PROCESS; METHODS; MONITORING; NETWORKS; PLANNING. |
Thesagro : |
INVESTIGACIÓN PARTICIPATIVA; PRODUCCION FAMILIAR. |
Asunto categoría : |
-- |
URL : |
http://www.ainfo.inia.uy/digital/bitstream/item/8203/1/1.2-Albicette-2016-IFSA-Conference-paper.pdf
|
Marc : |
LEADER 02902nam a2200313 a 4500 001 1055218 005 2018-05-28 008 2016 bl uuuu u01u1 u #d 100 1 $aALBICETTE, M.M. 245 $aApplying the Participatory Impact Pathway Analysis (PIPA) approach to enhance co-innovation for sustainability within livestock family farming in Uruguay.$h[electronic resource] 260 $aIn: EUROPEAN IFSA SYMPOSIUM, 12th., "Social and technological transformation of farming systems: Diverging and converging pathways", Symposium Handbook, Harper Adams University, UK, 12-15 July 2016.$c2016 300 $a17 p. 520 $aABSTRACT. Participatory approaches are needed to ensure learning processes and to incorporate lessons learned during the implementation of a project. This is particularly important when the aim is to improve farm sustainability considering changes in knowledge and skills, natural resources management and networking. This paper describes the Participatory Impact Pathways Analysis (PIPA) implemented within the participatory action research project ?Coinnovating for the sustainable development of livestock family-farming systems in Rocha, Uruguay?, which involved stakeholders for planning, monitoring and evaluating of the project?s progress. Six workshops were implemented during 2012 - 2015 to enhance the project?s actions. Participatory methods were used to adapt PIPA to the Uruguayan culture. During 2013 an interinstitutional network was established, a shared vision of expected project results was defined, as well as impact pathways, goals and activities to achieve them. During the 2014- 2015 workshops, reflections and suggestions led in turn to new or modified activities. This process contributed to confidence and commitment building, improving the quality of the established relationships and strengthening networking to enhance the dissemination of the project findings. As a result of the learning process, and inspired in the project?s methodological and technological results, one stakeholder organization established a project for another region. The last workshop focused on a participatory evaluation of the whole project, demonstrating that a successful innovation process took place. This Uruguayan case showed that within the coinnovation framework, the PIPA approach nurtured the creation of a common space for social learning and innovation, providing a useful instrument for rural development. 650 $aINVESTIGACIÓN PARTICIPATIVA 650 $aPRODUCCION FAMILIAR 653 $aEVALUATION 653 $aLEARNING PROCESS 653 $aMETHODS 653 $aMONITORING 653 $aNETWORKS 653 $aPLANNING 700 1 $aLEONI, C. 700 1 $aRUGGIA, A. 700 1 $aBORTAGARAY, I. 700 1 $aSCARLATO, M. 700 1 $aSCARLATO, S. 700 1 $aBLUMETTO, O. 700 1 $aALBIN, A. 700 1 $aAGUERRE, V.
Descargar
Esconder MarcPresentar Marc Completo |
Registro original : |
INIA Las Brujas (LB) |
|
Biblioteca
|
Identificación
|
Origen
|
Tipo / Formato
|
Clasificación
|
Cutter
|
Registro
|
Volumen
|
Estado
|
Volver
|
Expresión de búsqueda válido. Check! |
|
|