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Registro completo
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Biblioteca (s) : |
INIA Tacuarembó. |
Fecha : |
06/11/2019 |
Actualizado : |
06/11/2019 |
Tipo de producción científica : |
Capítulo en Libro Técnico-Científico |
Autor : |
MONTOSSI, F.; CAZZULI, F. |
Afiliación : |
FABIO MARCELO MONTOSSI PORCHILE, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay; FIORELLA CARLA CAZZULI ALBA, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay. |
Título : |
Ejemplos empresariales y asociativos de marcas de calidad: Uruguay [Associative business examples and quality brands: Uruguay]. |
Fecha de publicación : |
2019 |
Fuente / Imprenta : |
In: TEIXEIRA, A.; SAÑUDO, C. (Coord.). Marcas de calidad de carne en Iberoamerica: Caribe, Sudamerica y Peninsula Iberica. Congreso Iberoamericano de Marcas de Calidad de Carne y de Productos Cárnicos, 24-25 de octubre, Bragança, Portugal, 2019. Bragança (Portugal): RED MARCARNE, 2019. |
Páginas : |
p. 181-190 |
Idioma : |
Español |
Contenido : |
Resumen: En un marco de intensificación sostenible de la ganadería nacional, Uruguay viene impulsando una estrategia de diferenciación y agregado de
valor de productos y procesos desde una visión integral ?del campo al plato del consumidor?. En este contexto, existen una serie de experiencias exitosas
a destacar entre los diferentes actores de la cadena cárnica del Uruguay. Este artículo se focaliza en describir, analizar y reflexionar sobre algunos
casos exitosos de emprendimientos empresariales asociativos del desarrollo de marcas y/o procesos de certificaciones que permitieron consolidar
agronegocios ganaderos innovadores y competitivos. Entre los factores en común que presentan estas iniciativas, se destacan: orientadas a nichos de
mercado de alto valor, experiencia grupal previa, protocolo y certificación, asistencia técnica, gobernanza y procesos de gestión que favorecen la
confianza y la transparencia, una clara vocación de anticipar, acompañar y capturar las oportunidades que ofrece el mercado // Summary: In a framework of sustainable intensification of national livestock, Uruguay has been promoting a strategy of differentiation and added value of products
and processes from a comprehensive vision “from the field to the plate of the consumer”. In this context, there are series of successful experiences to
be highlighted among the different actors of the Uruguayan meat chain of Uruguay. This article focuses on describing, analysing and reflecting on some
successful cases of associative entrepreneurial ventures of brand development and/or certification processes that allowed the consolidation of innovative and competitive livestock agribusinesses. Among the common factors presented by these initiatives, we highlight: oriented to high-value market niches, previous working group experience, protocol and certification process, technical assistance, governance and management processes that favour trust and transparency, a clear vocation for anticipation, accompany and capture the opportunities offered by the market. MenosResumen: En un marco de intensificación sostenible de la ganadería nacional, Uruguay viene impulsando una estrategia de diferenciación y agregado de
valor de productos y procesos desde una visión integral ?del campo al plato del consumidor?. En este contexto, existen una serie de experiencias exitosas
a destacar entre los diferentes actores de la cadena cárnica del Uruguay. Este artículo se focaliza en describir, analizar y reflexionar sobre algunos
casos exitosos de emprendimientos empresariales asociativos del desarrollo de marcas y/o procesos de certificaciones que permitieron consolidar
agronegocios ganaderos innovadores y competitivos. Entre los factores en común que presentan estas iniciativas, se destacan: orientadas a nichos de
mercado de alto valor, experiencia grupal previa, protocolo y certificación, asistencia técnica, gobernanza y procesos de gestión que favorecen la
confianza y la transparencia, una clara vocación de anticipar, acompañar y capturar las oportunidades que ofrece el mercado // Summary: In a framework of sustainable intensification of national livestock, Uruguay has been promoting a strategy of differentiation and added value of products
and processes from a comprehensive vision “from the field to the plate of the consumer”. In this context, there are series of successful experiences to
be highlighted among the different actors of the Uruguayan meat chain of Uruguay. This article focuses on describing, analysing and reflecting on some
successful ca... Presentar Todo |
Palabras claves : |
ASSOCIATIVE VENTURES; BOVINOS; BRANDS; CATTLE; EMPRENDIMIENTOS ASOCIATIVOS; MARCAS; MEAT; URUGUAY. |
Asunto categoría : |
Q01 Ciencia y tecnología de los alimentos |
URL : |
http://www.ainfo.inia.uy/digital/bitstream/item/13758/1/Cazzuli-y-Montossi-2019-1.pdf
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Marc : |
LEADER 03006naa a2200241 a 4500 001 1060384 005 2019-11-06 008 2019 bl uuuu u00u1 u #d 100 1 $aMONTOSSI, F. 245 $aEjemplos empresariales y asociativos de marcas de calidad$bUruguay [Associative business examples and quality brands: Uruguay].$h[electronic resource] 260 $c2019 300 $ap. 181-190 520 $aResumen: En un marco de intensificación sostenible de la ganadería nacional, Uruguay viene impulsando una estrategia de diferenciación y agregado de valor de productos y procesos desde una visión integral ?del campo al plato del consumidor?. En este contexto, existen una serie de experiencias exitosas a destacar entre los diferentes actores de la cadena cárnica del Uruguay. Este artículo se focaliza en describir, analizar y reflexionar sobre algunos casos exitosos de emprendimientos empresariales asociativos del desarrollo de marcas y/o procesos de certificaciones que permitieron consolidar agronegocios ganaderos innovadores y competitivos. Entre los factores en común que presentan estas iniciativas, se destacan: orientadas a nichos de mercado de alto valor, experiencia grupal previa, protocolo y certificación, asistencia técnica, gobernanza y procesos de gestión que favorecen la confianza y la transparencia, una clara vocación de anticipar, acompañar y capturar las oportunidades que ofrece el mercado // Summary: In a framework of sustainable intensification of national livestock, Uruguay has been promoting a strategy of differentiation and added value of products and processes from a comprehensive vision “from the field to the plate of the consumer”. In this context, there are series of successful experiences to be highlighted among the different actors of the Uruguayan meat chain of Uruguay. This article focuses on describing, analysing and reflecting on some successful cases of associative entrepreneurial ventures of brand development and/or certification processes that allowed the consolidation of innovative and competitive livestock agribusinesses. Among the common factors presented by these initiatives, we highlight: oriented to high-value market niches, previous working group experience, protocol and certification process, technical assistance, governance and management processes that favour trust and transparency, a clear vocation for anticipation, accompany and capture the opportunities offered by the market. 653 $aASSOCIATIVE VENTURES 653 $aBOVINOS 653 $aBRANDS 653 $aCATTLE 653 $aEMPRENDIMIENTOS ASOCIATIVOS 653 $aMARCAS 653 $aMEAT 653 $aURUGUAY 700 1 $aCAZZULI, F. 773 $tIn: TEIXEIRA, A.; SAÑUDO, C. (Coord.). Marcas de calidad de carne en Iberoamerica: Caribe, Sudamerica y Peninsula Iberica. Congreso Iberoamericano de Marcas de Calidad de Carne y de Productos Cárnicos, 24-25 de octubre, Bragança, Portugal, 2019. Bragança (Portugal): RED MARCARNE, 2019.
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Registro original : |
INIA Tacuarembó (TBO) |
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Registro completo
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Biblioteca (s) : |
INIA Las Brujas. |
Fecha actual : |
25/05/2023 |
Actualizado : |
25/05/2023 |
Tipo de producción científica : |
Artículos en Revistas Indexadas Internacionales |
Circulación / Nivel : |
Internacional - -- |
Autor : |
GARELI, M.S.; MENDOZA, A.; BELLO, N.M.; LATTANZI, F.; FARIÑA, S.; SAVIAN, J.V. |
Afiliación : |
MARIA SOLANGE GARELI CERRUTTI, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay; ALEJANDRO FRANCISCO MENDOZA AGUIAR, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay; NORA M. BELLO, Department of Animal Sciences, College of Food, Agricultural and Environmental Sciences. The Ohio State University, Columbus, 43210, United States; FERNANDO A. LATTANZI, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay; SANTIAGO FARIÑA, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria); JEAN VICTOR SAVIAN, INIA (Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria), Uruguay. |
Título : |
Effects of grazing management and concentrate supplementation on intake and milk production of dairy cows grazing orchardgrass. |
Fecha de publicación : |
2023 |
Fuente / Imprenta : |
Animal Feed Science and Technology, July 2023, Volume 30, article 115668. https://doi.org/10.1016/j.anifeedsci.2023.115668 |
ISSN : |
0377-8401 |
DOI : |
10.1016/j.anifeedsci.2023.115668 |
Idioma : |
Inglés |
Notas : |
Article history: Received 11 January 2023; Received in revised form 4 May 2023; Accepted 8 May 2023; Available online 9 May 2023. -- Correspondence authors: E-mail addresses: solg-17@hotmail.es (S. Gareli), jsavian@inia.org.uy (J.V. Savian). -- Funding: This research was funded by INIA ( PL_21_0_00 ). -- |
Contenido : |
ABSTRACT.- In pasture-based dairy systems, grazing management strategies have focused mainly on achieving a high herbage harvest per hectare, whereas strategies oriented to maximizing the intake rate of herbage have been recently explored. The objectives of the study were (i) to evaluate the herbage nutritional value, intake and milk production per animal and per hectare of mid-lactation Holstein dairy cows grazing orchardgrass (Dactylis glomerata) in response to grazing management strategies that prioritize either herbage harvest per hectare or herbage intake rate, and (ii) to assess whether concentrate supplementation affects this response. The experiment was conducted in Uruguay using twenty-four mid-lactation Holstein dairy cows grazing orchardgrass under rotational stocking over an 81-day period. © 2023 Elsevier B.V. |
Palabras claves : |
ÁREA PASTURAS Y FORRAJES - INIA; Holstein cows; Number of leaves; Rotational stocking; SISTEMA LECHERO - INIA; Sward height. |
Thesagro : |
DACTYLIS GLOMERATA. |
Asunto categoría : |
L01 Ganadería |
Marc : |
LEADER 02125naa a2200301 a 4500 001 1064167 005 2023-05-25 008 2023 bl uuuu u00u1 u #d 022 $a0377-8401 024 7 $a10.1016/j.anifeedsci.2023.115668$2DOI 100 1 $aGARELI, M.S. 245 $aEffects of grazing management and concentrate supplementation on intake and milk production of dairy cows grazing orchardgrass.$h[electronic resource] 260 $c2023 500 $aArticle history: Received 11 January 2023; Received in revised form 4 May 2023; Accepted 8 May 2023; Available online 9 May 2023. -- Correspondence authors: E-mail addresses: solg-17@hotmail.es (S. Gareli), jsavian@inia.org.uy (J.V. Savian). -- Funding: This research was funded by INIA ( PL_21_0_00 ). -- 520 $aABSTRACT.- In pasture-based dairy systems, grazing management strategies have focused mainly on achieving a high herbage harvest per hectare, whereas strategies oriented to maximizing the intake rate of herbage have been recently explored. The objectives of the study were (i) to evaluate the herbage nutritional value, intake and milk production per animal and per hectare of mid-lactation Holstein dairy cows grazing orchardgrass (Dactylis glomerata) in response to grazing management strategies that prioritize either herbage harvest per hectare or herbage intake rate, and (ii) to assess whether concentrate supplementation affects this response. The experiment was conducted in Uruguay using twenty-four mid-lactation Holstein dairy cows grazing orchardgrass under rotational stocking over an 81-day period. © 2023 Elsevier B.V. 650 $aDACTYLIS GLOMERATA 653 $aÁREA PASTURAS Y FORRAJES - INIA 653 $aHolstein cows 653 $aNumber of leaves 653 $aRotational stocking 653 $aSISTEMA LECHERO - INIA 653 $aSward height 700 1 $aMENDOZA, A. 700 1 $aBELLO, N.M. 700 1 $aLATTANZI, F. 700 1 $aFARIÑA, S. 700 1 $aSAVIAN, J.V. 773 $tAnimal Feed Science and Technology, July 2023, Volume 30, article 115668. https://doi.org/10.1016/j.anifeedsci.2023.115668
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